Det er mange pågående aktiviteter, både innen infrastrukturbygging og -endring, nye tjenester og ny teknologi som støtter opp under et skifte fra bilbasert transport til andre, mer miljøvennlige og mindre arealkrevende transport. Spesielt gjelder dette for byene.
I de største byene i Norge har de elektriske sparkesyklene inntatt bybildet, med bruk av teknologier som GPS og apper på mobiltelefoner er de enkelt tilgjengelig for innbyggerne, og fyller helt klart et stort behov for kortere reiser i byene.
Det er forskjell på større byer, hvor slike sparkesykler kan tilbys på et kommersielt grunnlag, og de mindre byene hvor operatørene av slike sparkesykler ikke vurderer at det finnes et marked for deres tjenester.
Sparkesykler i byene har ikke bare blitt oppfattet positivt av alle. Det har vært problemer med uvettig bruk, og ikke minst hensetting av syklene overalt i byene som har gitt utfordringer for gående, bilister, vedlikeholdstjenester og utrykningskjøretøy.
Statens vegvesen arbeider med å få på plass et regelverk for bruk av slike sparkesykler i byene. I tillegg arbeider Digital-T AS sammen med ViaNova Plan og Trafikk AS med å utforme en veileder som byene i Norge kan bruke når de vurderer å innføre slike sparkesykler. Denne vil være klar i en første versjon til sommeren.